Bumthang – Ura – Mongar – Trashiyangste – Trashigang

4 maart 2018 - Thimphu, Bhutan

Wauw! Wat een trip…

Het is mij gelukt om bijna heel Bhutan door te liften tot in het verre Oosten. Vanaf Bumthang (zie vorige blogpost) kon ik meerijden met een ‘Forestranger’ tot in de Ura vallei. Deze prachtige vallei ligt tussen Bumthang en Mongar. Hier verbleef ik 1 nacht om dan de volgende ochtend mijn tocht naar Mongar verder te zetten. Na ‘s ochtends vroeg een uur langs de weg te ontdooien (dit mag je bijna letterlijk nemen) kwam er gelukkig een gemotoriseerd voertuig dat een bus bleek te zijn! Met deze bus maakte ik een van de mooiste busritten uit mijn leven. Heel de tijd bergop en bergaf, of liever de berg op en de berg af en de berg terug op… We reden over besneeuwde bergtoppen, langs duizelingwekkend mooie uitzichten en door tropische valleien om daarna terug een heel stuk omhoog te klimmen naar Mongar. (Ik heb een aantal filmpjes gemaakt onderweg! Deze kun je hier ook op de blog terugvinden!) Dankzij een man die mij onderweg een lift gaf, kreeg ik in Mongar ook nog de kans om een school te bezoeken. In deze school kregen ook kinderen met een beperking de kans om onderwijs te volgen in de school. Ik mocht meevolgen in een klasje met 35 leerlingen waarvan er 9 een beperking hadden! De leerkracht nodigde me na de les ook nog prompt uit om ’s avonds bij haar te komen eten. Voor het eten gingen we eerst naar de tempel vlakbij haar huis, waar ik een heel merkwaardig Boeddhistisch ritueel mocht meemaken. Nadat de tempel vol was gelopen met zo’n 150-tal mensen begon men met een ‘gebed’ op te zetten. Dit ‘gebed’ moest dan door elke persoon aanwezig 1x worden ingezet waarna iedereen volgde. Je kan je dus wel al inbeelden dat ik daar even gezeten heb! (zo’n 2 uur bijna) Nadien werd er rijst uitgedeeld en begon iedereen ‘voor goed geluk’ met deze rijst in het rond te gooien. Zeer merkwaardig, maar bovenal een zeer rijke ervaring! De volgende dag nam ik om 6u ’s ochtends de bus richting Trashigang. Na 4 uur door de wolken te rijden werd ik hier opgewacht door Karma Garab (de directeur van Drakstho East). Voor we naar de school trokken wilde hij me eerst nog meenemen naar zijn zus in Trashiyangste (nog een ander district). Omdat er een cultureel festival plaatsvond was er hier ook een soort kermis aan de gang. In een veld dicht bij de tempel stonden een aantal tenten waar je ‘ara’ (lokaal gestookte alcohol) kon krijgen en gokken. Allemaal heel plezant, maar vooral merkwaardig dat iedereen (zelfs kinderen) voor geld stonden te gokken… Jammer genoeg heb ik niets gewonnen… ’s anderendaags gingen we richting Trashigang en Drakstho East. Hier ben ik nu veilig en wel aangekomen en zal ik de komende 2 weken verblijven! Groet! Tom